Daguitstap 26 april 2019

Met 69 enthousiastelingen staan wij al om 07u00 klaar om in te stappen in de dubbeldek bus voor onze 16de daguitstap            “NOOIT THUIS”

Netjes op tijd vertrekken we vergezeld van een stralend zonnetje en goedgemutst richting Zomergem.

Ons bestuurslid - gids van dienst Paul De Vuyst moeten wij jammer genoeg missen door beroepsbezigheden. Penningmeester Erik Snauwaert de vervangende mentor kan er door gezondheidsproblemen  jammer genoeg ook niet bij zijn. Gelukkig hebbben wij kunnen rekenen op Dirk Pieters voorzitter van onze plaatselijke heemkring om ons wat zeer interessante randinformatie te bezorgen van de wetenswaardigen gedurende onze uitstap.

Na 45'  rijden belanden wij in Zonnebeke voor onze eerste stop.

Dit voor een hulde aan onze gesneuvelde dorpsgenoot Jules Declercq die op het militair gedeelte van het mooi verzorgde gemeentelijk kerkhof zijn laatste rustplaats heeft.

Na een toespraak, 1 minuut stilte, bloemenhulde , Last Post en Nationale Hymne besluiten wij deze mooie serene hulde.

Hieronder rede van de voorzitter:

De Clercq Jules

Gestorven voor het vaderland zo staat het vermeld in de boeken.

U  maakte deel van de 20 jonge gesneuvelde mannen uit  ons dorp die in dramatische omstandigheden plots afscheid moesten nemen van  familie, vrienden en dorpsgenoten om ons land te verdedigen tegen de invaller.

Ellende, honger, schrik, eenzaamheid en  heimwee naar een vredig leven in uw dorp Dudzele; dit hebt u allemaal meegemaakt.

U was ingelijfd bij het 7de regiment vrijwilligers en leverde een op voorhand verloren strijd  samen met de Rijkswachttroepen kapitein Frémault.

De oorlog was amper 2 maanden oud

Op het slagveld van Nazareth op de ouderdom van 30 jaar hebt je ter plaatse in de strijd uw toekomst moeten prijsgeven.

Over de zin of de onzin van uw dood en de dood van alle oorlogsslachtoffers zullen we het maar niet hebben.

Maar Dudzele is u niet vergeten, wij houden uw naam in eer en blijven u herdenken en de boodschap nooit meer oorlog doorgeven aan de volgende generaties.

Jules rust in vrede op deze mooie begraafplaats in het hartje van Zomergem

Na dit bezoek van een half uurtje begeven wij ons op weg naar de volgende halte: Brasserie Gerstenhof te Erembodegem

De nostagische aankleding van deze zaak wordt al even goed gesmaakt als de boterkoeken met de lekker geurende koffie.

Jammer dat wij aan ons uurschema moeten houden, na wat gezellige gebabbel en gezwets begeven wij ons na een 45' terug op weg voor een bezoek aan 'TRAIN-WORLD' in Schaarbeek.

Train World

Het Belgisch treinmuseum van de NMBS, gelegen in en aan het station van Schaarbeek.

Het museum werd door Koning Filip op donderdag 24 september 2015 geopend. Het komt in de plaats van het vroegere museum in het Noordstation, de stelplaats van station Leuven en bevat ook delen van andere collecties.

In totaal zijn er over 8.000 vierkante meter 22 stuks rollend materieel tentoongesteld. Daarnaast zijn er talloze maquettes en meer dan 1.200 voorwerpen, net als een originele brug uit de 19de eeuw.

Met andere woorden ogen en tijd te kort om dit alles op het gemakske te kunnen bekijken. Voor de liefhebbers is nog eens terug komen voor een uitgebreid bezoek misschien wel een goede optie.

Na al dat moois reppen wij ons tijdens de drukke middagspits naar het restaurant Terra & Gusto alwaar wij met de zege van de uitbater op de parking onze traditionele openlucht drink mogen houden. Een paar vrijwillige handen hielpen bij de bediening , kwam het van de goeste of de grote dorst? In ieder geval maar na een half uurtje alles ad fundum.

Tijd om de hongerigen te spijzen .

Na een vispannetje als voorgerecht en een hoofschotel hebben wij nog juist de tijd om van een kopje koffie te genieten voor wij opnieuw starten aar onze volgende bestemming.

HET HELLEND VLAK VAN RONQUIERES

Het langste hellend vlak ter wereld

De constructie bestaat uit 2 bakken gevuld met water van 91 m op 12 m, en die tussen de 5.000 en 5.700 ton wegen, die volledig onafhankelijk werken en waarin de boten binnenvaren.

Het zijn als het ware badkuipen op wieltjes die de vaartuigen vervoeren over een afstand van 1432 m die het hoge en het lage niveau van het hellend vlak scheiden.

De 150 m hoge toren is een echt symbool van Belgische knowhow en domineert op trotse wijze het hellend vlak, gebouwd op een volledig kunstmatig aangelegd kanaal dat boten met grote tonnages de mogelijkheid biedt om zo de verbinding te maken met de Belgische natuurlijke stroomgebieden.

Tot daar de technische uitleg, daar wij met 70 personen zijn moeten wij om de beurten in 2 groepen de liften naar boven nemen, wie moet wachten kan even verpozen in de aanwezige cafétaria.

Boven in de toren hebben wij inderdaad een prachtig uitzicht op de constructie en de wijdse omgeving.

Wie een goed zicht heeft kan zelfs de leeuw van Waterloo bemerken op 25 km afstand en het Atomium zien schitteren op 35 km (met telelens)

Jammergenoeg  worden er tijdens ons bezoek geen schepen versast maar dit kan de pret niet bederven.

De zaal "DE CANADEES" in Adegem is onze laatste stop voor wij terug in Dudzele belanden.

Een ferme stute met beleg behoed ons om met grote honger thuis te komen, en n'en goe glas van een of ander streekbier vormt de afsluiter van een mooie dag.

Bij deze een woordje dank aan iedereen die zijn steentje heeft bijgedragen tot het welslagen van deze uitstap.